لوگو قوامین
  پایانه فروش/کارت خوان
پایانه فروش/کارت خوان (POS)
 
عبارت است از دستگاهی که در مراكز فروش كالا يا ارائه خدمات نصب شده تا مشتريان داراي عابر بانکهای مجاز در هنگام خريد و فروش كالا به جاي استفاده از وجه نقد از خدمات پرداخت الكترونيكي بهره مند شوند. در روش پرداخت الكترونيكي، مبلغ خريد به صورت الكترونيكي از حساب دارنده كارت (خريدار) کسر شده و به حساب فروشنده (پذيرنده) منتقل مي شود. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان خرید، دارای خدمات متفاوتی از جمله شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب و ارائه گزارش روزانه میباشند که پذیرندگان از مزایای این شعبه کوچک بانکی برخوردار مي شوند.
 
 
مزايا:
 
 
  • صرفه جويي در هزينه هاي ملي بابت امحاء اسكناس هاي فرسوده
  • رونق تجارت الكترونيك
  • كمك به سلامت و بهداشت افراد جامعه
  • افزايش ضريب امنيت و ايمني بخاطر بي نيازي از حمل پول نقد
  • كاهش مراجعات مردم به شعب و صرفه جویی در زمان
  
فرآیند درخواست دستگاه کارتخوان:

جهت درخواست دستگاه کارتخوان مشتریان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به شعب بانک و ارائه مدارک ذیل نسبت به درخواست پایانه‌های فروشگاهی ثابت ویا سیار اقدام نمایند:

1.    قبض تلفن محل نصب / پذیرنده
2.    تصویرجوازکسب و یا چنانچه پذیرندهای فاقدجوازکسب باشد فرم تکمیل شده استشهادنامه محلی اهلیت تجاری پذیرنده
3.    تصویراجاره نامه / سندمالکیت
4.    تصویرپشت و روی کارت ملی
5.    تصویرصفحه اول شناسنامه

شعب بانک پس از دریافت و ثبت اطلاعات نسبت به ارائه تصویر مدارک مزبور به شرکت سایان کارت اقدام می‌نمایند تا پس از تأیید مدارک(ظرف مدت 24ساعت) دستگاه کارتخوان به پذیرنده مورد نظر تخصیص یابد و در صورت عدم تأیید مدارک شعب حداکثر طی مدت 1 روز کاری با پیگیری‌های لازم نسبت به اصلاح و یا تکمیل آن اقدام نمایند.
 

فرآیند عودت و ابطال دستگاه‌های کارتخوان:

مشتریان می‌توانند جهت عودت دستگاه‌کارتخوان خود به شعبه ثبت کننده درخواست مراجعه نموده و نسبت به ثبت عودت دستگاه درخواستی خود اقدام نمایند تا نماینده شرکت سایان کارت ظرف مدت 3 روز کاری (در مراکز استان) و یا 7 روز کاری (در سایر شهرستان‌ها) نسبت به جمع‌آوری و اطلاع رسانی به بانک جهت عودت مبلغ ودیعه دستگاه‌های سیار اقدام نماید.

توجه :پذیرنده می‌بایست دستگاه کارتخوان را صرفاً در قبال دریافت رسید به تکنسین نمایندگان استانی شرکت سایان کارت تحویل نمایند و قبل از تحویل دستگاه نسبت به دریافت کارت شناسایی و احراز هویت تکنسین اقدام نمایند!
 

فرآیند ثبت شکایات :

1. پذیرندگان محترم دستگاه‌های کارتخوان جهت درخواست پشتیبانی و ثبت مشکلات دستگاه‌های کارتخوان خود میبایستی درگام اول جهت اعلام خرابی ونارضایتی باشماره 23762376-021 تماس گرفته و کد رهگیری مربوطه رادریافت نمایند تا نماینده شرکت سایان کارت ظرف مدت 1 روز کاری جهت رفع مشکل مراجعه نماید.

2. در صورت لزوم بر پیگیری بعدی پس از گذشت 1 روز کاری می‌توان از طریق شعب ثبت کننده درخواست با ارائه شماره ترمینال، کد رهگیری مرکز تماس، کدملی پذیرنده، تاریخ ثبت در مرکز تماس، شماره سریال پایانه و کدپذیرنده اقدام نمایند.
 
 
نکات ایمنی در استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها ( قابل توجه خريدار)
 
 
·         مهم‌ترین موضوعی که در مبحث امنیت پرداخت‌های الکترونیک می‌بایست به آن توجه کرد؛ حفاظت از رمزهای عبور است. از یک رمز مشترک برای چند کارت بانکی استفاده نکنید و سعی کنید برای هر کارت یک رمز خاص در نظر بگیرید.
·         کاربران بايد قبل از اطمينان از اتمام پردازش و خاتمه عمليات بانکي، محل را ترک نکنند؛ در صورت بروز تراکنش ناموفق، رسيد مربوطه را تا حصول اطمينان از کسر نشدن وجه از حساب خود نگهداري کنند؛ رسيد دريافتي از دستگاه خودپرداز و کارت خوان در محل رها نشود.
·         در فروشگاه‌ها و هنگام خرید از پایانه فروش، خودتان رمز کارت را وارد دستگاه کنید و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنید.
 
چگونه می توان جلوی سو استفاده افراد متقلب را در استفاده از کارت را گرفت ؟(قابل توجه فروشندگان)
 
 
اهم موارد امنیتی که در استفاده از کارت هنگام خرید از کارتخوان باید رعایت نمود عبارتند از : 
·         اطمینان از اصالت برگه تراکنش موفق چاپ شده توسط پایانه
·         نظارت پذیرنده بر نحوه ورود اطلاعات و انتخاب منوهای دستگاه توسط مشتری